Załącznik nr 2
do Regulaminu Organizacyjnego
GOPS Tychowo
Kodeks etyczny pracowników
Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej
w Tychowie
Preambuła
Kodeks etyczny pracowników Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Tychowie (GOPS), zwany dalej Kodeksem stanowi zbiór wartości i zasad, którymi kierują się pracownicy GOPS zarówno w miejscu pracy jak i poza nim w relacjach z przełożonymi, współpracownikami oraz klientami i partnerami GOPS.
Postanowienia ogólne
§ 1
- Pracownik samorządowy traktuje pracę jako służbę publiczną. Na zajmowanym stanowisku służyć państwu polskiemu i wspólnocie samorządowej, przestrzegać norm prawnych i etycznych oraz zasad życia społecznego, sumiennie wykonywać powierzone zadania.
- Celem nadrzędnym pracownika GOPS jest dobro klientów.
- Pracownik dba zarówno o wizerunek swój, jak i całego OPS. Swoim działaniem nie naraża GOPS na straty finansowe i zniszczenie powierzonego majątku.
- Kodeks wspiera działania pracowników GOPS oparte na zasadach praworządności, której wyznacznikiem są działania podejmowane na podstawie przepisów prawa i w granicach prawem określonych.
Zasady postępowania
§ 2
- Pracownik samorządowy zobowiązany jest dbać o wykonywanie zadań publicznych oraz o środki publiczne z uwzględnieniem interesu państwa polskiego, wspólnoty samorządowej oraz indywidualnych interesów obywateli.
- W szczególności pracownik samorządowy powinien przestrzegać i postępować zgodnie z zasadami:
- praworządności,
- bezstronności i bezinteresowności,
- obiektywności i równego traktowania,
- uczciwości i rzetelności,
- odpowiedzialności,
- jawności postępowania,
- dbałości o dobre imię Ośrodka Pomocy Społecznej w Tychowie i pracowników samorządowych,
- godnego zachowania w miejscu pracy i poza nim,
- uprzejmości i życzliwości w kontaktach z klientami, ich rodzinami, pracownikami, przedstawicielami instytucji publicznych, zwierzchnikami, podwładnymi i współpracownikami.
Zasady szczegółowe
§ 3
- Uprzejmość: Pracownika OPS cechuje estetyczny wygląd adekwatny do zajmowanego stanowiska, życzliwość i otwartość, a także umiejętność nawiązywania kontaktu z klientem zgodnie z zasadą poszanowania godności każdego człowieka i jego prawa do samostanowienia.
- Obiektywizm: Pracownik podejmuje decyzje w sposób bezstronny, oceniając sprawy osób znajdujących się w takiej samej sytuacji faktycznej i prawnej zgodnie z obowiązującą zasadą równości wobec prawa. W swoich działaniach pracownik OPS nie dyskryminuje osób ze względu na ich przekonania polityczne, religijne czy orientację seksualną.
- Kompetencja: Pracownik OPS wykazuje dbałość o podnoszenie swoich kwalifikacji zawodowych i poszerzanie wiedzy. W kontakcie z klientem pracownik udziela fachowych porad i informacji w sposób zrozumiały i jasny dla klienta, służy mu swoją pomocą i wiedzą w sprawach trudnych. Pracownik załatwia sprawy bezzwłocznie i bezstronnie dochowując ustawowych terminów.
- Odpowiedzialność: Pracownik OPS ponosi odpowiedzialność za swoje słowa, decyzje i działania, poddaje się kontroli wewnętrznej i zewnętrznej zgodnie z obowiązującym prawem oraz procedurami wewnętrznymi GOPS.
- Uczciwość: Pracownik ujawnia wszelkie sytuacje, w których interes prywatny koliduje z interesem publicznym, nie podejmuje żadnych działać w OPS i poza nim, które mogłyby rodzić podejrzenie osiągnięcia korzyści osobistej lub materialnej, bądź używania swoich wpływów w prywatnym interesie.
- Jawność: Pracownicy podejmują swoje działania w sposób jawny, są gotowi uzasadnić swoje decyzje i działania. Poufność obowiązuje w zakresie określonym w przepisach prawa.
- Współdziałanie: Pracownika OPS cechuje umiejętność pracy w grupie, wykazywanie inicjatywy w rozwiązywaniu problemów OPS. Pracownik chętnie dzieli się doświadczeniem zawodowym ze współpracownikami oraz wykazuje lojalność wobec nich.
- Sumienność: Pracownik OPS starannie i rzetelnie wykonuje obowiązki służbowe, wykazuje zaangażowanie w sprawy OPS, dążąc do osiągnięcia najlepszych rezultatów wykonywanej pracy.
Wykonywanie zadań
§ 4
- Pracownik samorządowy wykonuje swoje zadania w ramach prawa i działa zgodnie z prawem, kierując się obiektywnymi przesłankami merytorycznymi, z należytą starannością, przy zaangażowaniu całej swojej wiedzy.
-
Pracownik samorządowy przy wykonywaniu obowiązków działa bezstronnie i bezinteresownie, a w szczególności:
- nie uczestniczy w podejmowaniu decyzji, naradach, opiniowaniu lub głosowaniu w sprawach, w których ma bezpośredni lub pośredni interes osobisty,
- nie wykorzystuje i nie pozwala na wykorzystywanie powierzonego jemu mienia publicznego do celów prywatnych,
- nie podejmuje prac ani zajęć kolidujących z pełnionymi obowiązkami służbowymi,
- pełniąc obowiązki, nie czerpie korzyści materialnych ani osobistych z tytułu urzędu, nie działa również w prywatnym interesie osób lub grup,
- nie czyni użytku z uprzywilejowanego dostępu do informacji.
- Pracownik samorządowy ponosi odpowiedzialność za podejmowane decyzje i działania.
- Pracownik samorządowy, zarządzając powierzonym majątkiem i środkami publicznymi, winien wykazać należytą staranność i gospodarność.
- Pracownik samorządowy zachowuje w tajemnicy informacje niejawne oraz dane osobowe podlegające ochronie, zgodnie z zasadami określonymi w przepisach prawa i nie wykorzystuje ich dla korzyści finansowych lub osobistych zarówno w trakcie jak i po zakończeniu zatrudnienia.
- Pracownik w miarę możliwości podnosi swoje kwalifikacje zawodowe potrzebne do wykonywania swoich obowiązków.
- Pracownik samorządowy dba o dobre stosunki międzyludzkie oraz przestrzega zasad poprawnego i godnego zachowania w miejscu pracy i poza nim.
Postanowienia końcowe
§ 5
- Pracownik zobowiązany jest przestrzegać Kodeksu etycznego i kierować się jego zasadami.
- Postanowienia Kodeksu obowiązują wszystkich pracowników OPS, bez względu na rodzaj wykonywanej pracy, wymiar czasu pracy oraz zajmowane stanowisko.
- Pracownicy socjalni obowiązani są także do przestrzegania „Kodeksu Etycznego Pracownika Socjalnego” ustalonego przez Polskie Towarzystwo Pracowników Socjalnych.
- Pracownik zapoznawany jest z treścią niniejszego Kodeksu przez pracownika do spraw kadr i potwierdza znajomość Kodeksu swoim podpisem na oświadczeniu (załącznik), które dołącza się do akt osobowych pracownika.