REGULAMIN ORGANIZACYJNY GMINNEGO OŚRODKA POMOCY SPOŁECZNEJ
W TYCHOWIE
Rozdział 1.
Postanowienia ogólne
§ 1
Regulamin Organizacyjny Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Tychowie, zwany dalej ,,Regulaminem”, określa organizację i zasady funkcjonowania Ośrodka Pomocy Społecznej w Tychowie, zwanego dalej „Ośrodkiem”.
Rozdział 2
Struktura organizacyjna Ośrodka
§ 2
- W strukturze organizacyjnej Ośrodka wyodrębnia się następujące stanowiska pracy:
- Kierownik Ośrodka, zwany dalej „Kierownikiem”;
- Główny Księgowy;
- Wieloosobowe stanowisko pracy ds. pracy socjalnej – pracownicy socjalni, starsi pracownicy socjalni, specjaliści pracy socjalnej pracujący w terenie, zwani dalej „ Pracownicy socjalni”;
- Wieloosobowe stanowisko pracy ds. świadczeń pomocy społecznej;
- Stanowisko pracy ds. świadczeń rodzinnych, zasiłków dla opiekunów;
- Stanowisko pracy ds. świadczeń z funduszu alimentacyjnego oraz działań podejmowanych wobec dłużników alimentacyjnych;
- Stanowisko pracy ds. świadczeń wychowawczych;
- Stanowisko pracy –pomoc administracyjna;
- Wieloosobowe stanowisko pracy - opiekunki świadczące usługi opiekuńcze w miejscu zamieszkania osób tego wymagających;
- Asystent rodziny.
§ 3
Strukturę organizacyjną Ośrodka przedstawia schemat graficzny stanowiący załącznik nr 1 do Regulaminu.
Rozdział 3
Zasady organizacji pracy
§ 4
- W Ośrodku obowiązuje zasada jednoosobowego kierownictwa.
- Każdy pracownik Ośrodka podlega bezpośrednio Kierownikowi i jest przed nim odpowiedzialny za wykonywanie powierzonych mu zadań.
- W Ośrodku obowiązuje Kodeks etyczny pracowników Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej, który stanowi załącznik nr 2 do niniejszego Regulaminu .
- W Ośrodku obowiązuje Regulamin Pracy w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej, który stanowi załącznik nr 3 do niniejszego Regulaminu.
§ 5
Kierownik ustala zakres czynności na poszczególnych stanowiskach pracy i indywidualne zakresy obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności poszczególnych pracowników.
§ 6
Pracownicy zobowiązani są do współpracy i współdziałania ze sobą w celu realizacji zadań, w szczególności w zakresie wymiany informacji i wzajemnych konsultacji.
§ 7
Na okres nieobecności w pracy pracowników, ich zastępców wyznacza Kierownik, w taki sposób, aby nie dopuścić do zakłóceń pracy Ośrodka lub powstania zaległości w załatwianiu spraw.
§ 8
W razie nieobecności Kierownika Ośrodka zastępuje go osoba upoważniona a w przypadku jej nieobecności – Księgowy.
Rozdział 4
Zasady podpisywania pism i załatwiania spraw
§ 9
- Wszelka korespondencja zewnętrzna Ośrodka jest rejestrowana w rejestrze pism i podań.
- Umowy, w wyniku których powstają zobowiązania pieniężne wymagają podpisu Kierownika i Księgowego.
- Do podpisu wyłącznie przez Kierownika Ośrodka zastrzeżone są następujące dokumenty:
- zarządzenia wewnętrzne,
- decyzje w sprawach osobowych wszystkich pracowników,
- decyzje administracyjne wydawane na podstawie upoważnień określonych w przepisach szczegółowych,
- sprawozdania finansowe OPS,
- inne sprawozdania, na których wymagany jest podpis Kierownika,
- dokumenty o charakterze zasadniczym dla działalności Ośrodka,
- inne dokumenty określone w przepisach prawa powszechnie obowiązującego.
- W czasie nieobecności Kierownika lub w innych uzasadnionych przypadkach pisma wychodzące na zewnątrz oraz dokumenty wymienione w punktach : 4) i 5) – podpisuje osoba zastępująca Kierownika, w punkcie 3) osoba posiadająca upoważnienie określone w przepisach szczegółowych.
- Pracownicy mogą podpisywać:
- dokumentację i korespondencję bieżącą należącą do zakresu spraw prowadzonych na stanowisku, nie mającą znamion decyzji lub rozstrzygnięć i nie zastrzeżoną do podpisu Kierownika;
- zaświadczenia wydawane na podstawie rejestrów, ewidencji lub innych danych posiadanych na stanowisku.
- pracownik przygotowujący projekty pisma lub decyzji administracyjnych, odpowiada za merytoryczną prawidłowość i zgodność z prawem przygotowanych projektów i parafuje je swoim podpisem umieszczonym z lewej strony kopii tekstu.
§ 10
- Pracownicy są odpowiedzialni za merytoryczne załatwienie sprawy, zgodność z interesem Ośrodka i interesem społecznym oraz obowiązującymi przepisami.
- Pracownicy odpowiadają za właściwą, prawidłową i terminową realizację zadań określonych w zakresie obowiązków.
- Przy załatwianiu indywidualnych spraw klientów Ośrodka pracownicy zobowiązani są do:
- udzielania informacji niezbędnych przy załatwianiu danej sprawy i wyjaśnieniu treści obowiązujących przepisów;
- informowania zainteresowanych o stanie załatwiania sprawy;
- powiadomienia o przedłużeniu terminu rozstrzygnięcia sprawy.
Rozdział V
Zakres obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności pracowników
§ 11
Pracownicy Ośrodka w wykonywaniu swoich obowiązków i zadań działają na podstawie i w granicach prawa i obowiązani są do ścisłego jego przestrzegania.
§ 12
Do podstawowych obowiązków wszystkich pracowników Ośrodka należy:
- wykonywanie obowiązków służbowych zgodnie z przepisami dotyczącymi pomocy społecznej, ochrony danych osobowych oraz innych przepisów prawa dotyczących czynności wykonywanych na danym stanowisku pracy;
- efektywne wykorzystanie czasu pracy;
- rzetelność i terminowość realizacji powierzonych zadań;
- przestrzeganie tajemnicy służbowej;
- zabezpieczanie akt, dokumentów służbowych i pieczątek;
- przestrzeganie Regulaminu i Regulaminu pracy Ośrodka, porządku i dyscypliny pracy;
- przestrzeganie przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisów przeciwpożarowych;
- ochrona mienia Ośrodka;
- doskonalenie własnych umiejętności, stałe uzupełnianie wiedzy w celu należytego wykonywania obowiązków i podnoszenia kwalifikacji zawodowych;
- informowanie przełożonego w wszelkich zauważonych nieprawidłowościach wynikających z wykonywanych zadań;
- informowanie przełożonego o wszelkich atakach agresji, w tym słownych, skierowanych przeciwko pracownikom Ośrodka;
- wykazywanie właściwego stosunku do klienta Ośrodka Pomocy Społecznej, przełożonych i współpracowników;
- godne zachowywanie się w pracy i poza nią.
§ 13
Pracownikom Ośrodka przysługują następujące uprawnia:
- kontaktowanie się z innymi pracownikami w sprawach objętych zakresem zadań;
- informowanie przełożonego o trudnościach uniemożliwiających wykonanie zadań lub poleceń służbowych;
- pozostałe uprawnienia wynikające z właściwych przepisów prawa pracy i Regulaminu pracy Ośrodka Pomocy Społecznej w Tychowie.
§ 14
Pracownicy Ośrodka są odpowiedzialni w szczególności za:
- terminowe wykonywanie zadań i ścisłe przestrzeganie przepisów wynikających z ustaw: o ochronie danych osobowych, ochronie informacji niejawnych, o dostępie do informacji publicznej i innych realizowanych na poszczególnych stanowiskach pracy;
- inicjowanie i podejmowanie przedsięwzięć organizacyjnych w celu zapewnienia właściwej i terminowej realizacji zadań;
- opracowanie prognoz, analiz oraz sprawozdań w zakresie prowadzonych spraw;
- współudział w opracowaniu projektu budżetu w części dotyczącej działania swojego stanowiska pracy;
- kompletowanie i aktualizowanie aktów prawnych dotyczących wykonywanych czynności.
Rozdział VI
Zakres obowiązków i odpowiedzialności Kierownika Ośrodka i Księgowego Ośrodka.
§ 15
Zakres obowiązków i odpowiedzialności Kierownika Ośrodka
Do podstawowych obowiązków i odpowiedzialności Kierownika Ośrodka należy w szczególności:
- zarządzanie, nadzorowanie i kierowanie pracą Ośrodka i podległych pracowników;
- wykonywanie uprawnień pracodawcy wobec pracowników Ośrodka i dokonywanie wszelkich czynności z zakresu prawa pracy za Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej, który jest pracodawcą zatrudnionych w nim pracowników;
- wydawanie zarządzeń wewnętrznych, instrukcji i poleceń służbowych w sprawach dotyczących pracy i funkcjonowania Ośrodka;
- planowanie pracy podległych pracowników, przydzielanie zadań i koordynowanie realizacji zadań przez pracowników oraz stałe doskonalenie metod pracy;
- prowadzenie kontroli wewnętrznej;
- organizowanie szkoleń i narad jako element podnoszenia kwalifikacji zawodowych podległych pracowników;
- dokonywanie okresowych ocen pracowników;
- dokonywanie wszelkich czynności prawnych związanych z prowadzeniem jednostki w granicach zwykłego zarządu;
- reprezentowanie Ośrodka na zewnątrz we wszystkich sprawach dotyczących jego działalności;
- wydawanie decyzji w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej zgodnie z delegacjami ustawowymi oraz upoważnieniami Rady Miejskiej w Tychowie oraz Burmistrza Tychowa .
- nadzorowanie realizacji zadań określonych w Statucie Ośrodka;
- zapewnienie funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej w Ośrodku;
- zatwierdzanie do wypłaty dokumentów finansowo - księgowych;
- nadzorowanie realizacji budżetu oraz prowadzenia rachunkowości przy uwzględnieniu przepisów ustawy o rachunkowości i finansach publicznych;
- nadzorowanie przestrzegania dyscypliny finansów publicznych w Ośrodku;
- nadzorowanie realizacji zamówień publicznych w Ośrodku zgodnie z ustawą Prawo zamówień publicznych;
- zabezpieczanie przestrzegania porządku i dyscypliny pracy oraz nadzór nad przestrzeganiem przepisów przeciwpożarowych oraz bezpieczeństwa i higieny pracy;
- zarządzanie mieniem Ośrodka;
- współpraca z Komisjami przy Urzędzie Miejskim w Tychowie;
- współdziałanie z istniejącymi na terenie gminy samorządami lokalnymi, instytucjami, organizacjami społecznymi i pozarządowymi, kościołami i związkami wyznaniowymi, stowarzyszeniami o charakterze charytatywnym, fundacjami oraz osobami fizycznymi w realizacji zadań z pomocy społecznej;
- przygotowanie projektów aktów prawnych wydawanych przez Radę Miejska w Tychowie oraz Burmistrza Tychowa, dotyczących funkcjonowania i realizacji zadań Ośrodka;
- składanie Radzie Miejskiej corocznych sprawozdań z działalności Ośrodka oraz przedstawianie potrzeb w zakresie pomocy społecznej.
§ 16
Zakres obowiązków i odpowiedzialności Księgowego Ośrodka
Do podstawowych obowiązków i odpowiedzialności Księgowego należy w szczególności:
- prowadzenia rachunkowości jednostki oraz całości spraw związanych z zobowiązaniami podatkowymi, ubezpieczeniami i płacami;
- wykonywania dyspozycji środkami pieniężnymi;
- dokonywania wstępnej kontroli zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym, kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych;
- terminowe informowanie organu prowadzącego o brakach w budżecie;
- występowanie do organów prowadzących z zapotrzebowaniem na środki finansowe;
- opracowanie projektów zarządzeń Kierownika dotyczących spraw finansowych, tj. zakładowego planu kont, inwentaryzacji, kontroli obiegu dokumentów księgowych, obrotu drukami ścisłego zarachowania i innych, zgodnie z aktualnymi rozporządzeniami finansowymi oraz przedkładanie do zatwierdzenia Kierownikowi Ośrodka;
- przestrzeganie procedur kontroli zarządczej w zakresie spraw finansowo – księgowych;
- prowadzenie ksiąg inwentaryzacyjnych oraz poprawne i terminowe rozliczanie inwentaryzacji składników majątku;
- prowadzenie ewidencji środków trwałych i wyposażenia;
- prowadzenie książki druków ścisłego zarachowania;
- prowadzenie dokumentacji dla potrzeb rozliczania się z Urzędem Skarbowym, ZUS-em, w tym elektroniczne przesyłanie danych oraz wysyłanie przelewów;
- terminowe regulowanie wszystkich zobowiązań Ośrodka;
- terminowe ściąganie należności i dochodzenie roszczeń spornych oraz spłaty zobowiązań;
- nadzór nad przestrzeganiem dyscypliny finansów publicznych oraz dokonywanie bieżącej kontroli wewnętrznej w sprawach finansowo - księgowych Ośrodku;
- sporządzanie sprawozdań finansowych, rocznego bilansu, rachunku zysków i strat, zestawienia zmian w funduszu jednostki oraz planu budżetowego, a także dokonywanie niezbędnych zmian w planie i czuwanie nad nieprzekroczeniem wydatków w paragrafach oraz zapewnienie wypłacalności wobec kontrahentów;
- terminowe sporządzanie i elektroniczne przesyłanie sprawozdań do GUS;
- współpraca w zakresie całokształtu zagadnień finansowych Ośrodka ze Skarbnikiem Gminy Tychowo;
- współdziałanie z innymi pracownikami Ośrodka w celu realizacji zadań, które tego wymagają;
- współpraca z bankiem w zakresie obsługi Ośrodka;
- wypłata świadczeń z pomocy społecznej, świadczeń rodzinnych , świadczeń z funduszu alimentacyjnego, świadczeń wychowawczych;
- realizacja polityki kadrowej, prowadzenie wszelkich spraw pracowniczych oraz opracowanie projektów aktów prawnych w tym zakresie;
- bieżąca aktualizacja wiedzy, zaznajamianie się z obowiązującymi przepisami prawa dotyczącymi czynności wykonywanych na stanowisku pracy;
- wykonywanie innych poleceń służbowych Kierownika Ośrodka zgodnych z przepisami prawa.
Rozdział VII
Zakres zadań, kompetencji i odpowiedzialności pracowników zatrudnionych w Ośrodka.
§ 17
Zakres czynności pracownika socjalnego
Do zadań i kompetencji pracownika socjalnego należy w szczególności:
- praca socjalna mająca na celu wspomaganie jednostek oraz rodzin w odzyskaniu i wzmocnieniu pełnych możliwości życiowych poprzez realizowanie różnorodnych zadań;
- dokonywanie analizy i oceny zjawisk, które powodują zapotrzebowanie na świadczenia z pomocy społecznej oraz kwalifikowanie do uzyskania tych świadczeń;
- udzielanie informacji, wskazówek i pomocy w zakresie rozwiązywania spraw życiowych osobom, które dzięki tej pomocy będą zdolne samodzielnie rozwiązywać problemy będące przyczyna trudnej sytuacji życiowej; skuteczne posługiwanie się przepisami prawa w realizacji tych zadań;
- pomoc w uzyskaniu dla osób będących w trudnej sytuacji życiowej poradnictwa dotyczącego możliwości rozwiązywania problemów i udzielania pomocy przez właściwe instytucje państwowe, samorządowe i organizacje pozarządowe oraz wspieranie w uzyskaniu pomocy,
- udzielanie pomocy zgodnie z zasadami etyki zawodowej;
- pobudzanie społecznej aktywności i inspirowanie działań samopomocowych w zaspokajaniu niezbędnych potrzeb życiowych osób, rodzin, grup i środowisk społecznych;
- prowadzenie działalności profilaktycznej w środowisku poprzez współudział w kształtowaniu polityki socjalnej, inicjowanie działań zapobiegawczych, otwartość na nowe zagrożenia społeczne i przeciwdziałanie im oraz poszukanie nowych rozwiązań;
- współpraca i współdziałanie z innymi specjalistami w celu przeciwdziałania i ograniczania patologii i skutków negatywnych zjawisk społecznych, łagodzenie skutków ubóstwa;
- inicjowanie nowych form pomocy osobom i rodzinom mającym trudną sytuację życiową oraz inspirowanie powołania instytucji świadczących usługi służące poprawie sytuacji takich osób i rodzin;
- współuczestniczenie w inspirowaniu, opracowywaniu, wdrożeniu oraz rozwijaniu regionalnych i lokalnych programów pomocy społecznej ukierunkowanych na podniesienie jakości życia;
- przeprowadzanie wywiadów środowiskowych, rozpoznawanie i ustalanie potrzeb klientów oraz proponowanie optymalnej pomocy społecznej z uwzględnieniem możliwości Ośrodka;
- zawieranie kontraktów z klientami Ośrodka, bieżące monitorowanie realizacji kontraktów oraz egzekwowanie zawartych ustaleń;
- współpraca z asystentem rodziny w zakresie realizacji zadań dotyczących wspierania rodzin;
- terminowe informowanie księgowego o konieczności zgłoszenia lub wyrejestrowania świadczeniobiorców do ubezpieczenia zdrowotnego;
- opracowanie wniosków dotyczących problemów socjalnych gminy;
- opracowanie planu potrzeb w zakresie pomocy społecznej;
- kompletowanie wniosków o umieszczenie klientów w Domach Pomocy Społecznej;
- udzielanie informacji, wskazówek i pomocy w zakresie rozwiązywania spraw życiowych osób i rodzin, pomoc w uzyskaniu świadczeń rentowych lub emerytalnych z ZUS, KRUS, ustalania stopnia niepełnosprawności w Powiatowym Zespole ds. Orzekania o Niepełnosprawności, uzyskania dofinansowania do zakupu sprzętu rehabilitacyjnego, pożyczek mających na celu likwidację barier architektonicznych w PCPR, pomoc psychologa (PCPR), kierowanie osób na podjęcie leczenia od uzależnienia alkoholowego do Gminnej Komisji ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych;
- podejmowanie interwencji socjalnej: umieszczanie w trybie pilnym dzieci w placówce opiekuńczo - wychowawczej, wypełnianie druku ,,Niebieska Karta” w przypadku stwierdzenia przemocy w rodzinie;
- udział w pracach Gminnego Zespołu Interdyscyplinarnego do spraw Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie;
- współpraca z placówkami służy zdrowia w zakresie ochrony zdrowia ze szczególnym uwzględnieniem lekarza pierwszego kontaktu, pielęgniarki środowiskowej i położnej, placówkami oświaty, pedagogiem szkolnym, innymi jednostkami pomocy społecznej, Gminną Komisją ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, kuratorami sądowymi i społecznymi w celu stałej współpracy dotyczącej podopiecznych objętych nadzorem kuratorskim, policją, sądami (kierowanie wniosków o wgląd w sytuacje rodziny) i organizacjami pozarządowymi w zakresie niezbędnym do realizacji zadań;
- współpraca z organami administracji samorządowej: Urząd Miejski, Rada Miejska, sołtysi;
- prowadzenie wszelkiej niezbędnej na stanowisku pracy dokumentacji oraz akt klientów Ośrodka;
- prowadzenie dokumentacji pracy zgodnie z obowiązującymi przepisami i wytycznymi oraz zaleceniami Kierownika Ośrodka;
- wprowadzanie do systemów informatycznych danych niezbędnych do wydawania decyzji w sprawach ustalenia prawa do świadczeń z pomocy społecznej;
- wykonywanie innych poleceń służbowych kierownika Ośrodka zgodnych z przepisami prawa;
- Przy wykonywaniu zadań pracownik socjalny jest obowiązany:
- kierować się zasadami etyki zawodowej;
- kierować się zasadą dobra osób i rodzin, który, służy, poszanowania ich godności i prawa tych osób do samostanowienia;
- przeciwdziałać praktykom niehumanitarnym i dyskryminacyjnym osobę, rodzinę lub grupę;
- udzielać osobom zgłaszającym się pełnej informacji o przysługujących im świadczeniach i dostępnych formach pomocy;
- zachować w tajemnicy informacje uzyskane w toku czynności zawodowych, także po ustaniu zatrudnienia, chyba że działa to przeciwko dobru osoby lub rodziny;
- bieżąco aktualizować wiedzę, zaznajamiać się z obowiązującymi przepisami prawa dotyczącymi czynności wykonywanych na stanowiskach pracy
§ 18
Zakres czynności pracownika do spraw świadczeń pomocy społecznej
Do zadań i kompetencji pracowników do spraw świadczeń pomocy społecznej należy w szczególności:
- prowadzenie postępowań z zakresu pomocy społecznej,
- wydawanie i rejestracja decyzji w sprawie przyznania lub odmowy przyznania świadczeń pomocy społecznej oraz wydawanie zaświadczeń,
- przygotowywanie projektów decyzji dotyczących specjalistycznych usług opiekuńczych,
- przygotowywanie projektów decyzji o skierowaniu do domu pomocy społecznej i odpłatności za pobyt w domu pomocy społecznej,
- podejmowanie działań w kierunku wyegzekwowania świadczeń uznanych za nienależnie pobrane,
- należyte przechowywanie akt zgodnie z ustawą o ochronie danych osobowych i zabezpieczenie dokumentów przed zniszczeniem,
- przekazywanie akt spraw ostatecznie załatwionych do składnicy akt po upływie wymaganego okresu przechowywania na stanowisku pracy,
- wprowadzanie danych o klientach do systemu informatycznego w sprawach dotyczących pomocy społecznej,
- sporządzanie list wypłat przyznanych zasiłków,
- sporządzanie sprawozdań dotyczących pomocy społecznej w formie elektronicznej i papierowej,
- prowadzenie rejestrów wypłaconych świadczeń,
- obsługa programu „nOpieka” i „Płatnik”,
- obsługa Elektronicznej Skrzynki Podawczej GOPS,
- prowadzenie archiwum zakładowego,
§ 19
Zakres czynności pracownika do spraw świadczeń rodzinnych i zasiłków dla opiekunów
Do zadań i kompetencji pracownika do spraw świadczeń rodzinnych należy w szczególności:
- przyjmowanie wniosków i ustalenie prawa do świadczeń rodzinnych;
- udzielanie informacji dotyczących świadczeń rodzinnych;
- prowadzenie postępowania, w tym administracyjnego w zakresie świadczeń rodzinnych;
- wprowadzanie do systemów informacyjnych danych niezbędnych do wydania decyzji w sprawach ustalenia prawa do świadczeń rodzinnych;
- przygotowanie projektów decyzji, postanowień oraz wszelkich pism w zakresie świadczeń rodzinnych;
- sporządzanie list wypłat świadczeń rodzinnych (w tym składek na ubezpieczenie emerytalno - rentowe i ubezpieczenia zdrowotne);
- prowadzenie niezbędnej dokumentacji w zakresie świadczeń rodzinnych;
- terminowe informowanie księgowego o konieczności zgłoszenia lub wyrejestrowania świadczeniobiorców do ubezpieczenia zdrowotnego i ubezpieczenia społecznego;
- ewidencjonowanie i rozliczanie kwot z tytułu nienależnie pobranych świadczeń rodzinnych;
- prowadzenie rejestru wykorzystania środków na świadczenia rodzinne a także analizowanie wykorzystania środków oraz comiesięczne uzgadnianie realizacji planu z księgowym;
- prowadzenie ewidencji zaangażowania środków budżetowych do wydatków roku bieżącego w zakresie realizacji świadczeń;
- terminowe przygotowanie i wysyłanie sprawozdań , w tym także w formie elektronicznej w zakresie świadczeń rodzinnych;
- współpraca z księgowym w zakresie niezbędnym do wystawiania upomnienia i tytułu wykonawczego w przypadku niedotrzymania terminu zwrotu należności od osób, które nienależnie pobrały świadczenia rodzinne;
- współpraca z innymi ośrodkami pomocy społecznej, sądami, urzędami, instytucjami i organami prowadzącymi postępowanie w zakresie niezbędnym do realizacji zadań na stanowisku pracy;
- bieżąca aktualizacja wiedzy, zaznajamianie się z obowiązującymi przepisami prawa dotyczącymi czynności wykonywanych na stanowisku pracy
- wykonywanie innych poleceń służbowych Kierownika Ośrodka zgodnych z przepisami prawa.
§ 20
Zakres czynności pracownika do spraw świadczeń z funduszu alimentacyjnego
Do zadań i kompetencji pracownika do spraw świadczeń z funduszu alimentacyjnego należy w szczególności:
- przyjmowanie wniosków i ustalenie prawa do świadczeń z funduszu alimentacyjnego;
- udzielanie informacji dotyczących świadczeń z funduszu alimentacyjnego;
- prowadzenie postępowania, w tym administracyjnego w zakresie świadczeń z funduszu alimentacyjnego;
- wprowadzanie do systemów informacyjnych danych niezbędnych do wydania decyzji w sprawach ustalenia prawa do świadczeń z funduszu alimentacyjnego oraz rozliczania dłużników alimentacyjnych;
- przygotowanie projektów decyzji, postanowień oraz wszelkich pism w zakresie świadczeń z funduszu alimentacyjnego oraz rozliczenia dłużników alimentacyjnych;
- sporządzanie list wypłat świadczeń z funduszu alimentacyjnego;
- prowadzenie niezbędnej dokumentacji w zakresie świadczeń z funduszu alimentacyjnego oraz działań podejmowanych wobec dłużników alimentacyjnych;
- ewidencjonowanie i rozliczanie kwot z tytułu nienależnie pobranych świadczeń z funduszu alimentacyjnego oraz zwrotu przez dłużnika alimentacyjnego należności z tytułu otrzymanych przez osobę uprawnioną świadczeń z funduszu alimentacyjnego;
- prowadzenie rejestru wykorzystania środków na oraz świadczenia z funduszu alimentacyjnego a także analizowanie wykorzystania środków oraz comiesięczne uzgadnianie realizacji planu z księgowym;
- prowadzenie rejestru dłużników alimentacyjnych wraz z kwotami ich zadłużeń oraz należnych odsetek w rozbiciu procentowym dla budżetu państwa oraz budżetów organów właściwych wierzyciela i dłużnika;
- prowadzenie ewidencji zaangażowania środków budżetowych do wydatków roku bieżącego w zakresie realizacji świadczeń;
- terminowe przygotowanie i wysyłanie sprawozdań , w tym także w formie elektronicznej w zakresie świadczeń z funduszu alimentacyjnego oraz działań wobec dłużników alimentacyjnych;
- współpraca z innymi ośrodkami pomocy społecznej, sądami, urzędami, instytucjami i organami prowadzącymi postępowanie egzekucyjne wobec dłużników alimentacyjnych w zakresie niezbędnym do realizacji zadań na stanowisku pracy;
- bieżąca aktualizacja wiedzy, zaznajamianie się z obowiązującymi przepisami prawa dotyczącymi czynności wykonywanych na stanowisku pracy
- wykonywanie innych poleceń służbowych Kierownika Ośrodka zgodnych z przepisami prawa.
§ 21
Zakres czynności pracownika do spraw świadczeń wychowawczych
Do zadań i kompetencji pracownika do spraw świadczeń wychowawczych należy w szczególności:
- przyjmowanie wniosków i ustalenie prawa do świadczeń wychowawczych;
- udzielanie informacji dotyczących świadczeń wychowawczych;
- prowadzenie postępowania, w tym administracyjnego w zakresie świadczeń wychowawczych;
- wprowadzanie do systemów informacyjnych danych niezbędnych do wydania decyzji w sprawach ustalenia prawa do świadczeń wychowawczych;
- przygotowanie projektów decyzji, postanowień oraz wszelkich pism w zakresie świadczeń wychowawczych;
- sporządzanie list wypłat świadczeń wychowawczych;
- prowadzenie niezbędnej dokumentacji w zakresie świadczeń wychowawczych;
- ewidencjonowanie i rozliczanie kwot z tytułu nienależnie pobranych świadczeń wychowawczych;
- prowadzenie rejestru wykorzystania środków na z świadczenia wychowawcze a także analizowanie wykorzystania środków oraz comiesięczne uzgadnianie realizacji planu z księgowym;
- prowadzenie ewidencji zaangażowania środków budżetowych do wydatków roku bieżącego w zakresie realizacji świadczeń;
- terminowe przygotowanie i wysyłanie sprawozdań , w tym także w formie elektronicznej w zakresie świadczeń wychowawczych;
- współpraca z księgowym w zakresie niezbędnym do wystawiania upomnienia i tytułu wykonawczego w przypadku niedotrzymania terminu zwrotu należności od osób, które nienależnie pobrały świadczenia wychowawcze;
- współpraca z innymi ośrodkami pomocy społecznej, sądami, urzędami, instytucjami i organami prowadzącymi postępowanie w zakresie niezbędnym do realizacji zadań na stanowisku pracy;
- bieżąca aktualizacja wiedzy, zaznajamianie się z obowiązującymi przepisami prawa dotyczącymi czynności wykonywanych na stanowisku pracy;
- wykonywanie innych poleceń służbowych Kierownika Ośrodka zgodnych z przepisami prawa.
§ 22
Zakres czynności pomocy administracyjnej w ośrodku pomocy społecznej
Do zadań i kompetencji pracownika pomoc administracyjna w szczególności należy:
- przyjmowanie i rozpatrywanie wniosków w sprawach z zakresu świadczenia wychowawczego ,
- wprowadzanie danych z wniosków do programu informatycznego,
- prowadzenie odpowiednich teczek i dokumentacji świadczeniobiorców,
- prowadzenie korespondencji w sprawie postępowania wobec świadczeniobiorców,
- prowadzenie rejestru korespondencji,
- przygotowywanie danych do sprawozdań,
- przygotowywanie list wypłat świadczenia wychowawczego,
- prowadzenie rozliczeń budżetowych i sprawozdawczość,
- prowadzenie i archiwizacja dokumentacji zgodnie z obowiązującymi przepisami i zaleceniami Kierownika GOPS,
- prowadzenie spraw związanych z zabezpieczeniem prawidłowości działania i eksploatacji sprzętu komputerowego Ośrodka.
§ 23
Zakres czynności opiekunek środowiskowych w Ośrodku
Do zadań opiekunki środowiskowej w Ośrodku należy w szczególności:
-
zaspokajanie codziennych potrzeb życiowych:
- utrzymywanie w czystości pomieszczeń użytkowanych przez podopiecznego;
- utrzymywanie w czystości urządzeń sanitarnych;
- przygotowywanie posiłków, pomoc w ich przygotowaniu, z uwzględnieniem diety zalecanej przez lekarza lub dostarczenie obiadów z miejsca stołowania się osoby objętej usługami a także pomoc w spożywaniu posiłków;
- zakup artykułów niezbędnych do egzystencji chorego (w pobliżu jego miejsca zamieszkania) za pieniądze osoby otrzymującej usługi lub towarzyszenie osobie przy zakupach, a także dostarczanie środków pomocy przeznaczonych jako świadczenie społeczne;
- dostarczanie opału z miejsca składowania i palenie w piecu (w miarę potrzeb);
- sprawowanie opieki nad podopiecznym w trakcie jego wizyty u lekarza lub zamawianie wizyt lekarskich i pielęgniarki środowiskowej, realizacja recept;
- załatwianie pilnych spraw bieżących m.in. wezwanie lekarza, pielęgniarki, opłacenie rachunków za pieniądze podopiecznego, pomoc przy załatwianiu spraw urzędowych, dostarczenie leków.
- utrzymanie kontaktu i współpraca z rodziną
- towarzyszenie podopiecznemu w trakcie spacerów oraz podtrzymanie kontaktów ze środowiskiem, zachęcanie do wykonywania prac rozwijających umiejętności i zainteresowania podopiecznego np. malowanie, haftowanie itp.;
-
Opieka higieniczna:
- pomoc w utrzymaniu higieny osobistej podopiecznego (pomoc przy myciu i ubieraniu);
- zmiana bielizny osobistej, pościelowej, przesłanie łóżka;
- pomoc przy załatwianiu potrzeb fizjologicznych – pomoc w dojściu do toalety;
- nacieranie, zmiana pozycji obłożnie chorego w łóżku w celu zapobiegania odleżynom i odparzeniom;
- taktowne, pełne szacunku , życzliwości i godne taktowanie podopiecznych;
- rzetelne, sprawne i terminowe wykonywanie przydzielonych zadań;
-
wykonywanie innych poleceń służbowych koordynatora usług opiekuńczych i Kierownika Ośrodka zgodnych z przepisami prawa.
- Zabrania się Opiekunce środowiskowej wykonywania niżej wymienionych czynności: podawanie insuliny, mierzenie poziomu cukru we krwi, wykonanie jakichkolwiek innych iniekcji, wykonywania zabiegów wymagających kwalifikacji medycznych, wykonywanie czynności związanych z rehabilitacją medyczna chorego, wykonywanie prac remontowych w domu podopiecznego, np. malowanie, wykonywanie ciężkich prac związanych z generalnymi porządkami, np. przesuwanie mebli, noszenie ciężkich przedmiotów, przygotowanie posiłków dla innych osób niż podopieczny, wspólnie bądź oddzielnie zamieszkałych, robienie zakupów dla osób innych niż podopieczny, pranie bielizny i ubrań dla innych osób niż podopieczny, znoszenie (magazynowanie) zakupionego węgla, sprzątanie klatek schodowych, wykonywanie jakichkolwiek prac w ogródkach podopiecznych.
Zakres czynności asystenta rodziny.
§ 24
Do zadań asystenta rodziny należy w szczególności:
- opracowanie i realizacja planu pracy z rodziną we współpracy z członkami rodziny i w konsultacji z odpowiednim pracownikiem socjalnym zatrudnionym w Ośrodku Pomocy Społecznej Dobrej; obejmującego zakres realizowanych działań mających na celu przezwyciężenie trudnych sytuacji życiowych, a także zawierającego terminy realizacji działań i przewidywane efekty;
- opracowanie, we współpracy z członkami rodziny i koordynatorem rodzinnej pieczy zastępczej, planu pracy z rodziną, który jest skoordynowany z planem pomocy dziecku umieszczonemu w pieczy zastępczej;
- udzielanie pomocy rodzinom w rozwiązywaniu problemów socjalnych, psychologicznych, wychowawczych z dziećmi;
- udzielanie pomocy rodzinom w poprawie ich sytuacji życiowej, w tym w zdobywaniu umiejętności prawidłowego prowadzenia gospodarstwa domowego;
- wspieranie aktywności społecznej rodzin i motywowania ich członków do podnoszenia kwalifikacji zawodowych;
- motywowanie do udziału w zajęciach grupowych dla rodziców, mających na celu kształtowanie prawidłowych wzorców rodzicielskich i umiejętności psychospołecznych;
- udzielanie wsparcia dzieciom, w szczególności poprzez udział w zajęciach psycho-edukacyjnych
- podejmowanie działań interwencyjnych i zaradczych w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa dzieci i rodzin;
- prowadzenie indywidualnych konsultacji wychowawczych dla rodziców;
- prowadzenie dokumentacji dotyczącej pracy z rodziną;
- prowadzenie okresowej oceny sytuacji rodziny, nie rzadziej niż co pół roku, i przekazanie tej oceny Kierownikowi Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Tychowie;
- monitorowanie funkcjonowania rodziny po zakończeniu pracy z rodziną;
- sporządzanie na wniosek sądu, opinii o rodzinie i jej członkach;
- współpraca z jednostkami administracji rządowej i samorządowej, właściwymi organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami i osobami specjalizującymi się w działaniach na rzecz dziecka i rodziny;
- współpraca z Gminną Komisją ds. Rozwiązywania Problem ów Alkoholowych w Tychowie oraz Gminnym Zespołem Interdyscyplinarnym ds. Przemocy w Tychowie oraz innymi podmiotami, których pomoc przy wykonaniu zadań uzna za niezbędną;
- prowadzenie wszelkiej niezbędnej dokumentacji na stanowisku pracy oraz akt wspieranych rodzin;
- prowadzenie dokumentacji pracy zgodnie z obowiązującymi przepisami i wytycznymi oraz zaleceniami Kierownika Ośrodka;
- terminowe przygotowanie i wysyłanie sprawozdań, w tym także w formie elektronicznej w zakresie realizacji ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej;
- bieżąca aktualizacja wiedzy, zaznajamianie się z obowiązującymi przepisami prawa dotyczącymi czynności wykonywanych na stanowisku pracy;
- wykonywanie innych poleceń służbowych Kierownika Ośrodka zgodnych z przepisami prawa.
Rozdział VIII
Zasady obsługi interesantów.
§ 25
Ośrodek jest czynny w dni robocze od poniedziałku do piątku od 7:30 do 15:30.
§ 26
- Pracownicy socjalni wykonujący swoje obowiązki w terenie przyjmują interesantów w godzinach od 7:30 do 10:00 oraz według indywidualnych potrzeb.
- Pozostali pracownicy przyjmują interesantów w godzinach pracy Ośrodka.
- Nadzór nad przebiegiem załatwiania spraw indywidualnych sprawuje Kierownik Ośrodka.
Rozdział IX
Organizacja przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków.
§ 27
Rozpatrywanie oraz załatwianie skarg i wniosków w Ośrodku odbywa się zgodnie z postanowieniami Kodeksu postępowania administracyjnego, przepisami szczegółowymi i regulacjami wewnętrznymi obowiązującymi w Ośrodku.
§ 28
- Kierownik przyjmuje interesantów w sprawach skarg i wniosków codziennie od poniedziałku do piątku w godzinach 08.00 – 10.00.
- Pracownicy Ośrodka w sprawach skarg i wniosków przyjmują codziennie w godzinach funkcjonowania Ośrodka.
- W przypadku nieobecności kierownika interesantów przyjmuje osoba przez niego wskazana lub księgowy.
- Kierownik prowadzi rejestr skarg i wniosków wpływających do Ośrodka.
-
Kierownik oraz pracownicy Ośrodka są zobowiązani do sprawnego, rzetelnego i kulturalnego rozpatrywania indywidualnych skarg i wniosków obywateli, kierując się przepisami prawa oraz zasadami współżycia społecznego, a w szczególności:
- niezwłocznego załatwiania spraw, a jeśli to niemożliwe do określenia terminu załatwienia,
- udzielania informacji niezbędnych przy załatwianiu danej sprawy i wyjaśnienia treści obowiązujących przepisów,
- informowani o przysługujących środkach odwoławczych lub środkach zaskarżania od wydanych rozstrzygnięć,
- według potrzeb bieżącego informowania zainteresowanych o stanie załatwienia sprawy.
- Rozpatrywanie spraw należy do pracownika merytorycznie odpowiedzialnego ze względu na przedmiot sprawy.
- Rozpatrywanie skarg i wniosków, dotyczących bieżącej działalności Ośrodka i podejmowanych przez pracowników działań przygotowują pracownicy merytorycznie odpowiedzialni za określone czynności i przedstawiają je do akceptacji i podpisu Kierownika Ośrodka.
Rozdział X
Organizacja działalności kontrolnej.
§ 29
System kontroli w Ośrodku obejmuje kontrolę zewnętrzną i wewnętrzną.
§ 30
-
Kontrolę wewnętrzną w Ośrodku sprawuje:
- Księgowy w sprawach finansowo – księgowych, w zakresie określonym przepisami szczególnymi, tj. ustawa o rachunkowości i ustawą o finansach publicznych
- Kierownik we wszystkich pozostałych sprawach.
- Kierownik pełni również nadzór nad pracą Księgowego oraz nad prawidłowością operacji finansowo-księgowych a także nad całokształtem opiekuńczej pomocy usługowej Ośrodka na podstawie wydanych decyzji administracyjnych.
-
Kontrola wewnętrzna ma na celu:
- nadzór nad realizacją zadań przez poszczególnych pracowników pod względem legalności, terminowości, gospodarności, celowości i rzetelności postępowania oraz sprawności organizacyjnej Ośrodka;
- zapobieganie niepożądanym lub niezgodnym z prawem działaniom;
- badanie czynności i operacji w toku wykonywania w celu stwierdzenia, czy przebiegają one prawidłowo;
- badanie stanu faktycznego dokumentów odzwierciedlających czynności już dokonane.
-
Z czynności kontrolnych kontrolujący sporządza protokół, który powinien zawierać:
- nazwę kontrolowanego stanowiska pracy,
- imię i nazwisko pracownika na danym stanowisku pracy,
- imię i nazwisko osoby (osób) kontrolującej,
- datę rozpoczęcia i zakończenia kontroli z wymienieniem ewentualnych przerw w kontroli
- rodzaj i liczbę sprawdzonych spraw i dokumentów oraz przeprowadzanie rozmów i pisemnych wyjaśnień
- opis ustaleń (z powołaniem numerów rejestracyjnych spraw i dokumentów), określających fakty stanowiące podstawę do oceny działalności stanowiska pracy w badanym okresie, a w szczególności konkretne nieprawidłowości i uchybienia, ich przyczyny i skutki, zakres odpowiedzialności osoby kontrolowanej za powyższe, ewentualne podjęte działania zmierzające do usunięcia nieprawidłowości a także osiągnięcia i przykłady godne upowszechniania oraz wnioski,
- wykaz załączników stanowiących dowodowe uzasadnienie zawartych w protokole ustaleń
- informację o przysługujących osobie kontrolowanej uprawnieniach zgłoszenia zastrzeżeń co do treści protokołu w terminie 7 dni,
- dane o liczbie wykonanych egzemplarzy protokołu oraz o dostarczeniu jednego egzemplarza osobie kontrolowanej
- datę podpisania protokołu.
- Protokół podpisują: osoba (osoby) kontrolująca oraz pracownik kontrolowany.
- Jeżeli pracownik kontrolowany odmówił podpisania protokołu, protokół podpisuje osoba (osoby) kontrolująca, zamieszczając w nim wzmiankę o odmowie podpisania i dołączając złożone przez kontrolowanego pisemne wyjaśnienie przyczyn odmowy.
- Odmowa podpisania protokołu nie stanowi przeszkody do wszczęcia postępowania pokontrolnego.
- W przypadku ujawnienia w toku kontroli uchybień lub nieprawidłowości Kierownik kieruje zalecenia pokontrolne.
- W przypadku ujawnienia w toku kontroli nieprawidłowości mających znamiona przestępstwa kontrolujący niezwłocznie powiadamia Burmistrza i dodatkowo zabezpiecza przedmioty oraz dokumenty stanowiące dowód przestępstwa.
Rozdział XI
Postanowienia końcowe
§ 31
Sprawy nieuregulowane w niniejszym Regulaminie, a dotyczące funkcjonowania Ośrodka ustala Kierownik w formie zarządzeń wewnętrznych.